dinsdag 23 september 2008

"Internettaal".

"Het einde van de standaardtaal" is de titel van het boek dat Joop v.d. Horst schreef over de ontwikkeling van het gebruik van taal.
Hij betoogt dat de taal niet verloedert, zoals we geneigd zijn te denken, maar dat er een nieuwe manier aan het ontstaan is waarop we met de taal omgaan. Het gaat dus niet om een tijdelijke "ïnzinking", maar het wordt een omslag. We gaan leren leven met spelfouten.
Presentatie en communicatie hebben prioriteit.
Het zal ook voor ons en dat geldt vooral voor de wat oudere medewerkers, die nog opgeleid zijn met de traditionele onderwijsmethoden, een omslag worden.

2 opmerkingen:

Marian Stouten zei

Hoi Hilly,

Van een omslag is zeker sprake niet allen wat de taal betreft.
Ik herinner mij de eerste kennismaking met internet nog niet zo lang geleden en ik snapte er niet veel van.Nu is internet niet meer weg te denken in ons dagelijks leven.
Ook de toepassingen die we leren bij de 23 dingen zijn voor mij nieuw en ook af en toe lastig om te volgen.
De informatieberg is gigantisch hoog en woest; het is de kunst dat te gebruiken waar je wat aan hebt.
Ook is het nodig dat wij de digitale taal blijven verstaan.

Is het je gelukt iets te doen met Netvibes en met Flickr ?
Zie je toepassingen voor de bieb ?

Het is leuk dat wij als wat oudere medewerkers spelenderwijs op de hoogte blijven van de vele mogelikheden van het wereldwijde web.

Letty zei

Hoi Hilly,

"Eis ijs!" zei zij. Zo heet een nieuw boek van Marion van Coolwijk en het staat vol verwarrende, maar ook leuke spellingkwesties. Leren leven met spelfouten, daar ben ik nog niet aan toe. Jij wel?