donderdag 5 maart 2009

BANJEREN

Dinsdag hadden we Karst Berkenbosch en Hiltsje Jongsma op visite in de bibliotheek.
Ze deden en drietalig programma. Karst vertelde over de cultuurhistorie van Ooststellingwerf en over zijn vorig jaar verschenen boek Banjeren. Dat sprak mij wel aan , omdat ik in de Stellingwerven geboren en getogen ben. Na enige gewenning spreek ik de taal, al moeten sommige woorden ergens diep in mijn geheugen gezocht worden. Oldeberkoop is het dorp waar mijn ouders zich vestigden na mijn vaders pensionering. In Banjeren beschrijft Berkenbosch wandelroutes over niet al te gebaande paden. k ben zeker van plan deze zomer een paar routes te volgen. Op de site www.banjeren.com vind je de routes. Ik heb het boek gekocht om alles eens rustig te kunnen lezen.
Verder zong hij een paar liedjes. Hiltsje Jongsma las gedichten voor in drie talen.
Dit alles werd begeleid door een foto reportage. Het was een vlot en afwisselend programma. De bezoekers vonden het ook leuk.

4 opmerkingen:

hiltsje jongsma zei

Dag Hilly,

Wat leuk zeg, om op jouw blog een verslag van de Banjeravond in de bibliotheek van Appelscha te lezen. Ik heb ervan genoten, het was een sfeervolle avond!
Alvast veel banjerplezier!
groetnis, Hiltsje Jongsma

hiltsje jongsma zei

Dag Hilly

Hiltsje maekte mi'j opmarkzem op jow reaktie en dus he'k ok even keken. Et dot mi'j deugd da'j niet alliend van plan binnen et boek te lezen, mar da'j ok bepaolde gebieden bezuken willen. We hebben in Stellingwarf Oostende echt de mooiste stokken netuur die echt totaol onbekend binnen. A'j tiedens zoe'n bezuuk wat opmarken dan wi'k dat graeg van jow heuren, omda'k misschien nog wel een vervolg op et boek schrieve. Ik bin drok doende om daor de hanen veur op mekeer te kriegen en da's altied een zwaore sille veural omda'j toegelieke vraogen moeten om centen. In elk geval bedankt veur jow mooie reaktie en a'j wat weten of nog wat weten willen dan reageer ie mar. karst@kijkkarst.com

Unknown zei

Dag Hilly

Het boek waarover ik in 2009 schreef is klaar: Wat West is heet het en gat over de cuktuurhistorische achtergrond van natuurgebreden in Weststellingwerf. Kijk mar wat je ermee dooet.

Karst Berkenbosch

Unknown zei

Sorry dat ik in mijn stukje drie taalfouten heb zitten. Wat te haastig getypt.

Karst